Qupra uit Amsterdam is een wholesale serviceprovider en levert glasvezel-connectiviteit, telefonie en colocatie. Daarnaast helpt het resellers bij het ontsluiten van bedrijfsterreinen. Kenmerkend is volgens directeur Rob Jansen de no-nonsense aanpak. Hij praat met ITchannelPRO onder het genot van koffie met stroopwafels.
Want ook dat is Qupra: een bedrijf waar bezoekers gewoon welkom zijn om te praten over de business. Het pand van Qupra was voorheen een SS7 telefonie-datacenter, en is daarna omgebouwd tot een echt datacenter. Vanuit die ruimte wordt er door voice wholesale challenger Carrier2 geconnecteerd met zeer veel carriers. Door de lange aanwezigheid in de markt en slim inkopen kan men uitermate interessante tarieven rekenen aan Qupra. “Wij hebben gewoon de voordeligste in de markt. Dat schreeuwen we niet eens zo hard van de daken, maar het is wel een reden waarom partners bij ons aankloppen”, zegt Rob.
Datacenter en colocatie
Het eigen datacenter is er niet alleen voor het afhandelen van belverkeer. De ruimte wordt ook aangeboden voor colocatie. Daarmee is Qupra een van de weinige datacenters in en rond Amsterdam waar je nog gewoon een rack of minder kunt huren. Rob: “De datavloer wordt de komende periode uitgebreid naar 90 racks. Een deel daarvan stellen we beschikbaar als private-cage ruimte, maar het merendeel blijft voor partijen die maximaal een rack afnemen.”
In de loop van het jaar wordt ook de stroomvoorziening van het datacenter nog onder handen genomen. In samenwerking met Elinex zal een groter deel van de benodigde stroom zelf worden opgewekt en het surplus lokaal opgeslagen. De gebruikers van deze datacenterruimte zijn uiteraard klant van Qupra, maar er is geen verplichting de andere diensten af te nemen. Wel is het zo dat veel afnemers er gebruik van maken, omdat ze dan de eigen dienstverlening kunnen uitbreiden. ERA-IX, Frys-IX en Asimo networks leveren de connectiviteit voor het Qupra DC.
Drie telefonieplatforms
Terwijl steeds meer aanbieders het telefonieaanbod indammen, blijft Qupra de klanten keuze bieden. “Bij ons kun je kiezen uit drie telefonieplatforms. Ons eigen platform YourSipCloud, Kwebbl en 3CX”, zegt Rob. “Elk platform heeft zijn sterke kanten, en de meeste partners hebben op basis van ervaring een voorkeur. Natuurlijk geven we advies als de ze daar behoefte aan hebben, maar bij ons is er echte keuzevrijheid.”
Partners
Daarmee komt het gesprek op de partners. Hoe typeert Rob die, en waarom kiezen ze voor Qupra? “Op dit moment hebben we circa 100 partners. Dat zijn stuk voor stuk mkb-bedrijven die zelf ook weer mkb-klanten bedienen. Onze partners zijn marge-bewust. Ze hebben in het verleden de tikken, megabytes en andere diensten ingekocht bij de grotere spelers. Daar zijn ze opgestapt omdat de marges steeds dunner werden. Die partijen komen met eigen proposities ook steeds meer in het vaarwater van de partners.”
Bij Qupra kan van dat laatste geen sprake zijn. Partners zijn de enige klantgroep. En dat met tarieven die volgens Rob echt de laagste in het land zijn. “Wij vinden het belangrijk dat partners een fatsoenlijke marge hebben en dat zij hun klant een zeer aantrekkelijk tarief in rekening kunnen brengen. Dat is de basis waarop we al onze diensten aanbieden.”
Glasvezel
Qupra is ook actief met het aanleggen van glasvezelverbindingen. Het terrein waar het kantoor staat en het aangrenzende deel heeft het verglaasd. Elders in het land doen ze dat met partners. “Onze partners hebben kennis van de regio waar ze actief zijn. Regelmatig zien ze kansen voor het verglazen van bedrijfsterreinen over verzamelpanden”, vertelt Rob. “Wij leveren de specifieke kennis die nodig is voor het realiseren van lokale glasvezelprojecten, denk bijvoorbeeld aan het haalbaarheidsonderzoek.”
Iedereen die wordt aangesloten, heeft de partner als internetleverancier. Voor die partner is het goede business, want Qupra kan tegen lagere kosten netwerken aanleggen, connecteren en beheren dan de bekende landelijke spelers en de marge is net als bij andere diensten aantrekkelijk. Ook hier zorgt Rob voor gezonde business voor de partner.
No-nonsense
Alles wat Qupra levert, is volgens Rob een commodity. “Wij leveren wat de partner en zijn eindklanten al kennen en nu weer willen, maar dan in ieder geval goedkoper en van een betrouwbare partij. Dat is wat we doen.” Dat is het verhaal van Qupra, een bedrijf dat geen luxe kantoorpand heeft of glossy folders. Partners kunnen bestellen via de portal of API, maar bellen kan ook altijd. Qupra kiest in alle opzichten voor een no-nonsense benadering. En daar is in de markt duidelijk behoefte aan.
Meer weten over de diensten en prijzen van Qupra? Neem contact op met Rob Jansen. Bel 020 791 01 01 of mail naar rob@qupra.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 02)